Limba engleză – provocare și învățare/ by Anișoara Irimia
”3 elemente magice pentru o evoluție accelerată în învățare”, ”vorbitul despre orice când nu avem cu ce” și ”cele 3 elemente esențiale învățării de care trebuie să țină seama profesorul” sunt doar câteva dintre ideile valoroase pe care Anișoara ni le dezvăluie în interviul despre educație și provocările predării și învățării limbii engleze, interviu acordat în exclusivitate pentru IDEAL Training & Dezvoltare.
1. De ce training, de ce educație pentru adulți în general?
Dorința de a inova modul în care învățăm și evaluăm potențialul uman este ceea ce mă face să mă simt vie in fiecare zi.
Pentru mine povestea educației și a training-ului a fost și este o călătorie și atunci când călătorești, explorezi conținuturi noi, trăiești experiențe noi, mereu alături de alți oameni, și nu îți vine să te oprești, de ce ai face-o?
Dezvoltarea și evoluția noastră sunt bucuria vieții și vreau să trăiesc această bucurie împreună cu alți oameni. Și cred că în această dezvoltare se găsește și cea mai mare provocare, căci ne expunem la greșeală, la redefinirea limitelor, la evaluare și în final la construirea unei alte imaginii de sine.
Am descoperit în timp că sunt atrasă de această lume a educatiei, că sunt prinsă și cuprinsă de tot ce înseamnă această lume; de la învățare la aplicare, de la dezvoltare la evaluare, de la teorie la oameni, tot procesul este captivant, căci noi ne scriem și rescriem viața prin educație, cu fiecare lucru pe care îl învățăm ne schimbăm și devenim mai buni, mai performanți și mai aproape de cine trebuie să devenim.
2. De ce limba engleză? Doar asta ai făcut dintotdeauna?
Cea mai mare parte din activitatea mea profesională este despre limba engleză, însă nu este singura, am avut parte și de alte experiențe din care am învățat. Cred că tocmai acele experiențe m-au făcut să mă reîntorc și să reiau predarea într-un alt mod, să redefinesc povestea învățării și a evoluției noastre.
Predarea limbii engleze este mijlocul prin care pun în aplicare ceea ce mă împlinește, învăț predând și predau învățând, și de mai bine de un deceniu învăț și predau, lucrez și evoluez împreună cu alți oameni.
3. Este limba engleză o pasiune? Și dacă da, cum a apărut și când ai știut că este o pasiune?
Da, iar asta pentru că sunt atât de multe lucruri de descoperit – cultură, obiceiuri, gânduri, oameni. Am realizat că predarea limbii engleze este pentru mine o pasiune atunci când muncind eram într-o profundă conexiune cu mine însămi, când învățarea era la fel de valoroasă pentru mine precum era pentru oamenii cu care lucram și am pornit de atunci un proces de devenire care continuă și astăzi.
Munca nu mai este pentru mine o povară, ci ceva care mă atrage, îmi dă energie și mă face să îmi doresc să dăruiesc. Cred că Viața este despre învățare și învățarea despre viața și este datoria noastră să le îmbinăm pentru a ne atinge scopul și pentru a ne descoperi sensul.
4. Ai predat limba engleză la elevi în sistemul public de educație, acum faci training în limba engleză pentru diferite categorii de oameni. Care sunt principalele 3 provocări în predatul limbii engleze?
a) Vorbitul despre orice când nu avem cu ce.
Cea mai mare dorință a oamenilor cu care lucrez este să vorbească fluent limba engleză, indiferent de nivelul la care sunt în evoluția lor, dorința este mereu aceeași.
Dar acest lucru este posibil atunci când alegem subiectul care să ne ajute nu să ne încurce, atunci când avem suficiente cuvinte pe care să le folosim să ne exprimăm gândurile și atunci când ne antrenăm mintea să gândească în limba pe care vrem să o folosim.
Dacă alegem să vorbim despre un subiect care este dificil și despre care nu știm mare lucru în limba română, atunci nu va fi cu nimic diferit în engleză. Așadar CE-ul e bine să fie specific, pentru că ne serveste la DE CE, un alt element crucial în evoluția noastră, de ce e bine să știu și la ce îmi folosește. Cu cât este mai clar acest element, cu atât evoluția este mai rapidă.
La întrebarea: Despre ce ai vrea să poți să vorbești în engleză? Mi se răspunde des despre orice. Ei bine, ORICE este prea general și atotcuprinzător. Dacă ne gândim la fizică cuantică și posibilitățile universului s-ar putea să fie un pic prea mult pentru început, dacă nu ești pasionat de subiect. Când spunem orice mintea noastră nu primește semnalul de claritate de care are nevoie și apoi dacă ne îndreptăm spre nicăieri, cum vom ști când am ajuns?
De obicei urmează: Și care ar fi cea mai rapidă metodă care conduce la fluență?
Eu am cu mine o baghetă magică, însă nu este mai rapidă decât dezvoltarea unui obicei, acela de a gândi în limba pe care îți dorești să o folosești. Și este suficient să începi cu propoziții simple care au o semnificație pentru tine și în timp să crești complexitatea propozițiilor și cu siguranță vei atinge fluența.
Dacă începem cu ceea ce ne place, ceea ce ne reprezintă, cum ne petrecem timpul liber, cine suntem, ce facem zi de zi etc, construim în mod firesc drumul către lucruri mai complexe și implicit către fluență.
b) Dorința de a le face pe toate și obsesia pentru rezultate.
Prioritizarea lucrurilor pe care vrem să le facem în viață este cheia spre rezultatele pe care le vom obține. Învățarea unei limbi străine este direct proportională cu timpul și efortul pe care îl depunem pentru îndeplinirea acestui scop. Dacă pe lista de priorități ocupă locul 4, 5 sau 9, 10 ne așteptăm să fie acolo și rezultatul.
Apoi este nevoie să avem răbdare, da, chiar și într-o lume pusă pe FAST este nevoie de răbdare. Mecanismul creierului, etapele învățării (înțelegere, reținere, exersare, selectare și utilizare) și emoțiile pe care le asociem cu învățarea vor avea un impact asupra progresului pe care îl facem.
Suntem ființe care învață, gândurile și sentimentele noastre se alatură cunoștințelor și devin o stare pe care o trăim învățând această limbă. Cu alte cuvinte, este bine să fim atenți la sentimentele noastre pentru că nu doar cunoștințele și folosirea lor au un impact asupra performanței noastre. Avem nevoie să ne construim încrederea că putem învăța și folosi limba, iar aceasta se consolidează prin dovezile pe care le strângem, acele momente de reușită când îi dăm minții și corpului un gust al viitorului.
Thom Kinney spune ca există 3 elemente magice pentru o evoluție accelerată:
a. concentrează-te pe părți mici de conținut,
b. practică deliberat (fii atent la conținut, revizuiește informația la anumite intervale de timp și dormi)
c. obține feedback și folosește-l pentru a crește.
De aceea o sesiune de învățare bine creată are un număr limitat de cuvinte noi pe care le introduce, se concentrează pe o anumită structură gramaticală pentru a introduce, consolida și folosi acel conținut chiar pe parcursul sesiunii de învățare; ca atunci când construim o casă, nu începem cu acoperișul, ci cu fundația, dar îl punem la final pentru a ne proteja construcția.
Știm din experiență că frecvența și perseverența fac diferența, și că cele mai mari progrese și mai rapide sunt făcute de oamenii care au un interes real, o concentrare plină de energie și entuziasm pentru cunoaștere și dezvoltare.
c) Presupunerea că ceea ce merge cu he(el), merge și cu she(ea).
Capcana în care cade un creator de sesiuni de învatare, un profesor atunci când își pregătește sesiunile este aceea că nu își adaptează conținutul, metodele și feedback-ul la cursanți. Evident nu vorbesc din experiență, știu de la alții. Am învățat că ceea ce îi place Mariei, nu îi place neapărat și lui George.
Atenția profesorului trebuie îndreptată către 3 elemente esențiale învățării – întrega ființa a celui care învață, contextul pe care îl creează și metodele pe care le folosește pentru predarea și exersarea conținutului.
Îi sfătuiesc pe oamenii cu care lucrez să reflecteze 3 minute după sesiune la ceea ce au învățat, la fel fac și eu, reflectez la ceea ce a funcționat și la ce nu, la modul în care am propus conținutul și la ce trăiri a avut omul, și cu ceea ce știu pășesc către noua sesiune de învățare.
Modul în care predăm/învățăm influențează modul în care evoluăm, de obicei când învățăm ceva nou tindem spre un viitor în care să avem o abilitate, adică este un gol între ce știm acum să facem și ceea ce ne dorim. Sesiunea de învatare vine să umple acel gol și aici intervine rolul profesorului care întruchipează posibilitatea, permite și încurajează greseala, umple golul și îi îndrumă pe oameni să facă pași spre acel viitor, să facă lumină acolo unde era întuneric ca ei să poată trăi acel viitor având abilitatea dorită.
De multe ori după ce am predat o sesiune, am înțeles ce anume ar face-o mai accesibilă, mai antrenantă, mai utilă. Nu doar omul care învață perseverează, ci și profesorul care servește cu adevărat.
Este nevoie ca noi, profesorii să ascultăm, să vedem și să înțelegem pentru a putea adapta conținutul la om, a întrezări dificultățile pe care le va întâlni cel care învață, a folosi ceea ce omul cunoaște deja și a pune în activitățile practice acel ceva ce este ’provocator’ și aduce progres.
Este datoria profesorului să păstreze în minte imaginea omului care se desăvârșește, care devine și pe tot parcursul învățării să sprijine, să ghideze și să hrănească evoluția.
Întrebarea pe care nu mi-ai adresat-o și la care îmi doresc să răspund: Ce este educația?
Cred că educația este modul prin care noi explorăm lumea.
p.s. Când îți place ceva distribui pentru că împreună contribuim la dezvoltarea noastră.
Get with the times,
Anișoara Irimia
11 octombrie 2022
Comments
Ce frumos și adevărat cu gânduri motivante și care ne da curajul sa credem ca totul e posibil prin învățare și perseverenta! Un mare mulțumesc și un infinit de aprecieri pentru tot ceea ce faci, Anișoara! Ești minunata! ❤️
Multumesc, Veronica!
Felicitari Anisoara! Eu am simtit pasiunea cu care predai limba engleza si pe care nu multi profesori o mai au, iar metodele tale de invatare si diversitatea au fost eficiente in cazul meu. Esti un om minunat!??
Multumesc, Elena. Ce bucurie sa lucrez cu oameni deosebiti!
O profesoara implicata si dedicata si o persoana minunata! Asteptam cu drag fiecare ora de engleza. Multumesc pentru tot!
Multumesc, Adriana!
Thanks for thr great article!