Măsurile la CALD de azi care ne ARD mâine
Înțeleg că în sănătate este nevoie să se producă RAPID idei de reforme și tot RAPID în educație sunt produse norme de începere a școlii fizic (decizie la care s-a lucrat toată noaptea).
LECȚIA:
Măsurile luate la CALD, generează idei FIERBINȚI care mai târziu ne vor ARDE.
Argument 1 – EXPERIENȚA
Dacă am învățat ceva cu certitudine în cei peste 28 de ani de conducere (atât în sectorul bugetar cât și în privat) este că a lua decizii rapide, în aspecte profunde și care vor avea consecințe viitoare asupra multor oameni, reprezintă cea mai bună dovadă a unui management defectuos care va produce efecte adverse foarte grave.
EXEMPLU. Dacă trebuie să traversezi o apă și nu există un pod, atunci orice decizie rapidă care ți se pare bună merită să o aplici imediat pentru că nu există consecințe pentru viitor pentru mai mulți oameni, trebuie să rezolvi acea problemă și gata, nu există efecte viitoare.
Dacă însă ești liderul unei echipe, conduci oameni, sisteme, ministere, țări, luarea unor decizii rapide are aparența că rezolvă pe moment situația, dar dacă sunt decizii cu consecințe viitoare pentru mulți oameni, în niciun caz aceste decizii NU TREBUIE LUATE RAPID.
De ce? Pentru că nu ai timpul să evaluezi consecințele, nu ai timp să te consulți cu cei care se pricep și atunci….soluția la o problemă devine în scurtă vreme problema sau chiar problemele următoare.
Japonia a introdus cu ani în urmă o nouă lege a educației care, până să fie aprobată, a fost în dezbatere publică 8 ani și acum societatea japoneză consideră că are o lege foarte bună care produce și rezulate foarte bune, tinerii japonezi fiind fruntași în multe domenii. Cu siguranță dacă legea era realizată în câteva săptămâni, chiar și de către cei mai buni experți, nu ar fi putut lua în calcul ideile mai multor oameni și mai ales a societății asupra căreia urma să se aplice.
Argument 2 – CREATIVITATE.
Am în protofoliu un curs amplu despre dezvoltarea creativității, am studiat mult această abilitate (cum o poți antrena, ce obstacole întâmpinăm etc) și rezultă cu certitudine că stresul (în cazul nostru indus prin timpul foarte scurt pentru a produce idei) este un obstacol major care blochează de fapt creativitatea.
Stresul elibereaza hormonul numit cortizol care inhiba procesul creativ. Augusto Cury, în urma cercetărilor sale în privința funcționării creierului, spune că sub presiune se activeaza ferestrele killers din mintea noastră și se blochează creativitatea. Suntem amăgiți de faptul că producem ceva numai să scăpăm de stres, iar unii afirmă, total eronat, că sub stres produc idei bune. Nicidecum, produc idei de tip ”spune acum și fugi”.
Caricatura ilustreza extrem de bine cum nu trebuie să se facă. Pentru că atenția creierului este mutată de la…. a produce idei cât mai bune la ….a te încadra în timp.
Iar dacă la stresul indus de timpul scurt este adaugată și o altă emoțe negativă – teamă că dacă nu faci la timp ți se poate întâmpla ceva, atunci instinctul de conservare produce orice idee pentru a înlătura factorii de stres și teamă.
Ce rezultă însă? ”Doamne ajută” chiar merită spus cât mai des.
CONSECINȚA
Instinctual oamenii înțeleg din propiile experiențe că ceva produs în condițiile de mai sus nu poate fi ceva serios, durabil și mai ales în care să aibă încredere.
O poveste cu semnificații despre încredere în video: POVESTE – ÎNCREDERE
Așadar nu uita: Măsurile luate la CALD, generează idei FIERBINȚI care mai târziu ne vor ARDE.
Proverb posibil: Spune-mi cât timp ai alocat pentru a produce ceva ca să-ți spun câtă valoare are.
Har!
Dan/04 februarie 2021