MANAGER 2020
1.În anul 2020 unul din doi angajați va fi din generația Millennials conform unui studiu Udemy for Business 2017. Ești sigur că aceștia se vor adapta la stilul tău de conducere sau ar fi bine ca tu să te adaptezi cât mai ai timp? Asta ca să nu mai vorbim de Generația Z (sub 20 ani in prezent) despre care încă nu știm mai nimic.
2.Încă mai crezi în teoria că liderul e lider și managerul este manager și că aceste roluri nu se confundă? Atunci poate conduci doar tehnologie nu și oameni.
3.Crezi că managerii începând cu nivelul al doilea mai pot fi manageri de tip ”pompier de serviciu” care trebuie ”să se descurce” oricum că ”doar de aceea i-am pus manageri”, așa cum încă mai spun unii lideri de la nivelul superior? În relația cu oamenii pe care îi conduce nu există loc de hazard așa cum se întâmplă în cazul nenorocirilor la care pompierii trebuie să intervină, ci trebuie să existe o viziune privind creșterea și dezvoltarea lor. Cred că a venit momentul ca și liderii centrali să-și schimbe abordarea de la ce trebuie să facă spre ce trebuie să fie managerii de pe celelalte nivele.
Bill O’Brien – fost CEO Hanover Insurance spunea că ”Managerii trebuie să renunțe la vechea dogmă a planificării, organizării și controlului și să-și dea seama că au o responsabilitate aproape sacră față de viețile atâtor oameni.” Cred că acest moment a venit sau va veni în curând.
Managerul de azi (dar cu siguranță cel din 2020) trebuie să devină un lider autentic în pas cu schimbările generațiilor pentru că el trebuie ca pe lângă implementarea viziunii de la centru să fie un lider autentic pentru ca oamenii să-l urmeze în îndeplinirea scopului.
În viziunea mea MANAGERUL 2020 are nevoie să stăpânească la nivel de excelență următoarele abilități:
MENTOR/MEDIU
Mentor.
”Întotdeauna am știut cum să joc, dar el m-a învățat cum să câștig.” Cristiano Ronaldo vorbind despre antrenorul Sir Alex Ferguson. Acesta este rolul unui mentor adevărat, să-i ajute pe cei pe care îi conduce să performenze, să-i ajute să fie mai buni și să câștige.
Nimeni nu are nevoie de un șef, însă toată lumea are nevoie de un mentor.
Viteza cu care se schimbă și evoluează lucrurile este dramatică așa încât angajații nu mai pot aștepta doar cursul de la sală următor pentru că ar putea rămâne mult în urmă. Astfel managerul local trebuie să devină mentorul cheie pentru educarea angajaților în timp real. Iar el trebuie să învețe cum să facă asta.
Atunci când există o diferență importantă între așteptările liderului ca oamenii din echipă să obțină rezultate mai bune și rezultatele reale obținute de aceștia, veriga care lipsește adesea o reprezintă manifestarea aptitudinilor de mentor ale liderului respectiv.
Mentoratul este veriga necesară între așteptări și rezultate.
De aceea, dacă un lider nu este mulțumit de rezultatele pe care le obțin oamenii din echipa pe care o conduce, prima întrebare pe care ar fi bine să și-o adreseze în mod sincer este în ce măsură el, liderul, se manifestă ca un mentor valoros în relația cu echipa.
Lipsa de implicare a liderului/managerului în învățarea echipei, învățarea cu forța sau oricum, nu ajută și nu te transformă într-un mentor, dimpotrivă. Liderul trebuie să-și câștige privilegiul de a-i învăța, de a-i îndruma și de a le da sfaturi oamenilor din echipă.
Iar un mentor bun este ca un duhovnic profesional și uman, care după ce oferă sfatul inspirat, își dă jos mantia de duhovic și își murdărește mâinile împreună cu discipolul său.
Ocazional, oricine poate ajuta pe altcineva și poate oferi o idee inspirată celor din jur, dar pentru cine are responsabilitatea conducerii unor echipe de oameni, aptitudinile de mentor trebuie să intre pe calea măiestriei.
Cel mai mare ajutor pe care un mentor îl poate oferi este sa-i ajute pe oameni să devină proprii lor profesori și să iubească învățarea continuă.
AICI găsești un video inspirațional cu un mare MENTOR.
Mai multe de despre abilitatea de mentor aici: ”AS în MENTORAT”
Mediu.
”Puteti lua angajati bine motivati, bine pregatiti si sa ii plasati intr-un sistem prost, iar sistemul va castiga de fiecare data.” Geary Rummler
Omul a fost creat pentru a trăi într-un anume mediu și este folosit uneori in medii pentru care antropologic nu a fost creat. Și, în loc să luăm măsuri pentru îmbunătățirea mediului, să transformăm organizația într-o entitate care învață, să îmbunătățim relațiile, adesea se pune prea mult accent pe rezistența angajaților la stres, la lucru peste program – anormalități devenite firești. Este ca și cum ai crea cea mai tare mașină de curse pe asfalt și ai avea pretenții să obțină aceleași performanțe în deșert.
Rolul esențial al unui manager-lider este de a creea un mediu prielnic asumării riscurilor, exprimării libere, a exploziei potențialului creativ.
Și pentru că Brene Brown spunea atât de frumos că ”Poveștile sunt informații cu suflet”, îți ofer o poveste care ilustrează cum nu se poate mai bine importanța mediului în care ne desfășurăm activitatea.
Apăsă AICI pentru povestea despre MEDIU!
AUTORITATEA lui ”ce știi să faci”
”Nu pot cere celor din jurul meu să fie mai deschişi şi mai dornici să înveţe şi să se dezvolte mai mult decât o fac eu însumi.” Roger Saillant (Executive Director Fowler Center for Sustainable Value)
Așa cum calul simte dacă știi să călărești și în funcție de asta îți ascultă sau nu comenzile, tot așa și angajații simt dacă ești managerul capabil să-l ajute să aibă succes și să-l învețe să se dezvolte. Nu trebuie să te pricepi la toate lucrurile dar trebuie să știi să lucrezi cu oamenii.
Așa cum spunea John Mawell, liderii și managerii acționează ca un capac pentru oamenii pe care îi conduc, cu cât nivelul lor de dezvoltare este mai ridicat cu atât angajații se dezvoltă mai mult. Reciproca este valabilă și are consecințe dramatice.
A fi manager înseamnă în primul rând oameni și apoi cifre, iar pentru a înțelege asta ai nevoie să citești mult, să studiezi și să crești ca individ și ca manager.
Mulți lideri, manageri vor să fie autoritari și își manifestă autoritatea într-un mod greșit, care tinde mai degrabă spre disciplină, spre a fi ascultat și a i se executa dispozițiile. Dar, rădăcina cuvântului ”autoritate” este cuvântul latinesc augere, care înseamnă ”a crește”, ”a spori” sau ”a îmbogăți”. Și tot aceasta este și rădăcina cuvintelor ”a augumenta” și ”autor”. Așadar, potrivit rădăcinii sale, se observă că ideea de autoritate a fost legată odinioară de capacitatea cuiva de a fi ”autorul” unui rezultat superior. Ca urmare liderul, managerul trebuie să-și manifeste autoritatea prin capacitatea de a-i ajuta oamenii din echipă să obțină rezultatele așteptate.
Mai jos poți accesa un material video minunat despre cum poți conduce și cum poți fi urmat doar prin felul în care o faci.
Apasă AICI pentru video despre AUTORITATE
NATURALEȚE
”Pentru a deveni un lider, trebuie ca intai de toate sa devii o fiinta umana.” Confucius (acum peste 2500 ani).
Unii manageri cred că ceea ce spun și fac ei trebuie să fie urmat întocmai de angajații pe care îi conduc. Unii sunt doar șefi ce par a uita că lucrează cu oameni care au idei, sentimente, emoții, trăiri, familie, pasiuni și care nu trebuie să stea la serviciu cât stau ei, nu trebuie să-și dedice viața și timpul mai mult serviciului decât familiei și relațiilor.
”Muncim ca să trăim și nu trăim ca să muncim” revine în forță ca uraganul Irene.
Pentru a înțelege mai bine importanța de a rămâne tu însuți și de a nu uita că tu nu ești funcția ta, citește povestea ilustrată de mai jos (din cartea ”Liderii Mănâncă Ultimii”, by Simon Sinek).
Apasă AICI pentru povestea despre NATURALEȚE.
AJUTOR
”Un bun manager gaseste satisfactie in ajutorarea membrilor echipei pentru a fi productivi, nu in a fi el cea mai productivă persoana din incapere.” Paul Glen
Unii manageri consideră că angajații sunt acolo ca să-l ajute pe el. Ei bine este tocmai invers, tu managerul ești acolo ca să-I ajuți pe ei. Orice angajat te va întreba în curând dacă îl poți ajuta cu ceva. Dacă nu, nu știu cum va fi. Îți asumi riscul?
Tips – până poți să-i ajuți încearcă măcar să nu-i încurci.
Mai jos găsești un video amuzant despre cum poți fi un manager care ajută. Apoi, fie că ești manager sau ești condus de unul, răspunde-ți sincer la întrebarea pe care o găsești la finalul materialului video.
Apasă AICI pentru video despre AJUTOR!
Îți recomand și ”Pilula de weekend pentru lideri și manageri nr.2”. Apasa AICI!
GARANȚIE
”Să sacrificăm indicatorii pentru a salva oamenii, nu să sacrificăm oamenii pentru a salva indicatorii”. S. Sinek
Managerul de mâine este cel care oferă siguranță, cel care acționează ca o centură de siguranță sacrificandu-se pe el dacă este cazul și nu oamenii pe care îi conduce. Dacă simte că îl protejezi angajatul va fi capabil să facă lucruri deosebite pe care în absența ”centurii” nu le-ar face. Iar garanția începe cu încrederea și cu adevărul.
Dacă te-a prins o data cu ”cioara vopsită” l-ai pierdut pe acel angajat pentru mult timp, poate pentru totdeauna.
În materialul video de mai jos poți descoperi GARANȚIA pe care un MANAGER IDEAL trebuie să o transfere oamenilor din echipa sa.
Apasă AICI pentru video despre GARANȚIE!
Pentru a înțelege mai bine rolul încrederii și siguranței în mediul de business te invit să vizionezi un excepțional discurs TED cu Simon Sinek. Apasa AICI!
EMPATIE
”Există două lucruri pe care un lider trebuie să le aibă – empatia și perspectiva.” Simon Sinek
Empatia este fundamentul relației dintre tine ca manager și angajat. Dar ca să poți fi empatic cu adevărat trebuie să înțelegi detaliile muncii oamenilor pe care îi conduci, iar asta este posibil mai greu dacă ai ajuns manager venind pe alte căi decât de jos în sus.
Ca lider ai nevoie să oferi frecvent feedback, iar dacă înveți să fii empatic în mod autentic, vei învăța și să oferi un feedback real și pe care oamenii din echipa ta și-l vor dori.
Empatia este vesta de salvare pe care trebuie să o porți permanent dacă vrei să fii managerul viitorului.
”Puteți păși în afara lumii voastre limitate. Pășiți în lumea măruntă a altcuiva.” Iată una dintre concluziile experimentului din discursul TED pe care ți-l recomand să-l vizualizezi pentru a înțelege mai bine importanța empatiei.
Apasă AICI pentru video despre EMPATIE!
RESPECT/RENUNȚARE
RESPECT
”Originea autorității de lider începe cu respectul comandantului pentru subordonații săi.” spunea John Schofield, conducătorul din 1879 al West Point, cea mai celebră și veche academie militară din SUA.
Schofield mai spunea că exact aceleași ordine pot fi date într-un mod care inspiră loialitatea sau sădește reesentimente. Iar diferența o face respectul comandantului pentru subordonații săi.
Așadar nu poți fi un ”Manager 2020”, adică un manager-lider dacă nu îți respecții oamenii din echipă.
RENUNȚARE
”La serviciu nu există persoane mai importante pentru succesul vostru decât angajații – nici șeful, nici clienții voștri. Atunci când un angajat are nevoie să-l asculți, poți considera că tocmai ai câștigat o întâlnire cu eroul tău preferat.” Richard Bronson
Atunci când un angajat vrea să vorbească cu tine iar tu amâni întânirea atât de mult până când angajatul renunță, ori atunci când în timp ce vorbești cu el citești email-uri și trimiți mesaje pe telefon, ceea ce îi transmiți nu este că ești așa de ocupat ci că nu prea te interesează de el și de problema lui. Ghici ce, nici pe el nu o să-l intereseze când o să vrei tu.
Mai bine planifică timpul când să vorbești cu el (preferabil cât mai repede), iar atunci când o faci lasă orice sursă de întrerupere și acordă-i toată atenția. Te va bucura și pe tine.
Atunci când observi că un membru al echipei (cu atât mai mult dacă este vorba despre un performer, un lider) are nevoie de atenție suplimentară RENUNȚĂ la programul stabilit și caută să-i acorzi imediat îndrumarea necesară într-un mod educativ, fără reproșuri sau amenințări. Între a te întâlni cu șeful tău ierarhic și a te întâlni cu un membru din echipa ta, alege întâlnirea cu membrul echipei și explică-i șefului tău (boss-ul de mai sus) că tocmai lucrai la creșterea încrederii, loialității și a profitului în organizație. Știu, nu e simplu, dar foarte posibil și îți spun din experiență.
Renunțare înseamnă și lispa autorității. Nu poți fi un manager al viitorului dacă la tot pasul emani MIROS DE BOSS.
STUDIU DE CAZ
UN EXEMPLU RELEVANT! Dacă ești curios să vezi un scurt fragment dintr-un film în care un manager-lider excepțional pune în practică TOATE abilitățile din conceptul MANAGER 2020 pe care ți l-am prezentat, te rog să-l soliciți prin email sau telefonic. La finalul materialului video vei găsi și corelația dintre acțiunile managerului în cauză și conceptul MANAGER 2020. Este GRATIS!
PROVOCĂRI
Provocarea #1 – Dacă ești manager/lider. Răspunde-ți sincer, la care dintre abilitățile din conceptul ”MANAGER 2020” excelezi și la care mai ai de lucrat? Ce vei face de mâine pentru a le dezvolta și pe acelea?
Provocarea #2 – Dacă ești angajat. Răspunde-ți sincer, managerul (șeful tău) are mai multe abilități din conceptul ”MANAGER 2020” dezvoltate sau mai multe care au nevoie de creștere? Cum este afectată activitatea ta din această cauză?
BONUS
Un angajat care este binecuvântat cu un astfel de manager-lider va deveni într-un timp rezonabil un angajat SMART:
SOCIABIL nu doar pe rețelele sociale ci mai ales în relația cu ceilalți membri ai echipei
MOTIVAT pentru a face lucruri de calitate și a obține rezultate superioare
ATITUDINE FLEXIBILĂ și reziliență crescută în fața problemelor și a schimbărilor
RECUNOSCĂTOR managerului-lider pentru îndrumare și susținere cât și pentru tot ceea ce realizează alături de membrii echipei
TRUDITOR și pasionat de munca sa, având o perseverență ridicată, fiind un membru apreciat și respectat și pe care întreaga echipă, inclusiv managerul, se poate baza.
Dacă ești angajat, ai parte de un manager care are toate abilitățile conceptului MANAGER 2020 dezvoltate și totuși nu reușești să devii un angajat SMART înseamnă că trebuie să identifici cauza în propria persoană.
Recomandări utile pentru lideri & manageri:
Articolele: De Ce Țipă Șefii ;Peste/Sub vs. Cu;Interviu în Revista CARIERE (despre antreprenoriat);Cum Citim o Carte de Dezvoltare Personală;ISUS, un altfel de LIDER; PILULA #1 PENTRU LIDERI & MANAGERI ; PILULA #2 PENTRU LIDERI & MANAGERI ;PILULA #3 PENTRU LIDERI & MANAGERI;
Cărți: CĂRȚI PENTRU LIDERI & MANAGERI
Cursuri: AS în MENTORAT ; CUM IMPLEMENTEZI cu succes idei noi
Ți-am oferit acest material cu tot dragul și sper să-ți fie util în activitatea ta.
TRANSMITE-L ȘI PRIETENILOR TĂI (manageri, lideri sau colegi)!
Har!
Dan Irimia/01 octombrie 2017